DIPTYCH - Thoughts on
time perception



2020

Printing on acrylic glass, aluminum, laser engraving
108 x 86 cm

In “Diptych - Thoughts on time perception” the effects of the Covid-19 pandemic and isolation are revealed in the relationship between two adolescents, removed from the normal development of group dynamics and interpersonal relationships between peers, in a phase of life in which the perception of each event and of the passing of time itself appears enormously amplified, dilated, intensified. Significantly, the work unfolds like a diptych, borrowing the structure of a medieval sacred icon, one that could easily be closed and taken away in the event of a siege or sudden escape.
The classic iconography of saints and martyrs are replaced by photographs of two young people during a day-long video call, like the previous and the next: a relationship that is consummated in the virtual sphere even if they are only a few kilometres apart.

On the external walls of the aseptic diptych, specially made with cold materials such as steel and Plexiglas, two emojis (a fiery heart) and lyrics taken from the songs of American artists Lil Peep and Juice Wrld are laser engraved to build a new code of iconographic and verbal references for a new generation that no longer identifies itself with symbols and values belonging to an anachronistic past.
(ITA)In "DIPTYCH -Thoughts on time perception" gli effetti della pandemia del Covid-19 e dell'isolamento si rivelano nel rapporto tra due adolescenti, sottratti al normale sviluppo delle dinamiche di gruppo e delle relazioni interpersonali tra coetanei, in una fase della vita in cui la percezione di ogni evento e dello stesso scorrere del tempo appare enormemente amplificata, dilatata, intensificata. Significativamente, l'opera si svolge come un dittico, mutuando la struttura di un'icona sacra medievale, facilmente richiudibile e asportabile in caso di assedio o di fuga improvvisa.
All'iconografia classica di santi e martiri si sostituiscono le fotografie di due giovani durante una videotelefonata di un giorno, come il precedente e il successivo: un rapporto che si consuma nella sfera virtuale, anche se a pochi chilometri di distanza.
Sulle pareti esterne dell'asettico dittico, appositamente realizzate con materiali freddi come l'acciaio e il plexiglas, sono incise al laser due emoji (un cuore infuocato) e testi tratti dalle canzoni degli artisti americani Lil Peep e Juice Wrld, per costruire un nuovo codice di riferimenti iconografici e verbali per una nuova generazione che non si identifica più con simboli e valori appartenenti a un passato anacronistico.